Royal Black


Aduhai Puteraku sayang....warisan bonda.....
21 November, 2010 | Sunday, November 21, 2010 | 0 comments




PUTERAKU SAYANG....PERJALANAN HIDUP KITA SEPERTI KAPAL BELAYAR DI LAUTAN. GUNAKAN ILMU YG ADA UNTUK MENGEMUDI KAPAL AGAR SELAMAT SAMPAI KE DESTINASI IMPIAN. JADIKAN PESAN BONDA SEBAGAI AZIMAT MENGIRINGI PERJALANANMU DI LAUT LEPAS...SELAMAT BERJUANG
PUTERAKU SAYANG.........


Di saat kau lena dia berjaga
Kau bersenang dia bekerja
Untuk mu tiada terbatas
Memberi tidak minta dibalas
Ingin dibinanya untuk mu
Kehidupan yang sempurna
Punya kekuatan jiwa
Punyai maruah

Leterannya dari rasa luhur
Menegur sebelum terlanjur
Itulah yang diwarisi
Pesan ibu terpahat di hati
Beringat-ingatlah berpesan pesan
Untuk kebaikan
Marah bukan kebencian
Tapi tanda sayang

Engkau semakin dewasa
Berjiwa merdeka
Sedang dia semakin tua
Membilang usia
Di saat kau berjaya
Dia tiada berdaya
Semoga kau tak lupa
Jasa bonda


Puteraku sayang...
Dengar-dengarkan pesan Bonda..
Alhamdulillah..Bonda dikurniakan 2 orang putera Ahmad Fharis Ikhwan dan Ahmad Farid Ilham...Namun putera Bonda, Ahmad Farid Ilham telah dijemput pulang oleh pemilik nyawanya sebelum sempat menatap dunia, sebelum sempat menghirup udara segar dunia...Pergilah sayang...Bonda relakan pemergianmu.Allah lebih menyayangimu dan usah jemu tetap setialah sayang mendoakan serta menunggu Bonda di pintu syurga.
Kini..hanya tinggal puteraku nan seorang belahan jiwaku..wali kepada puteri-puteriku..pewaris amanahku.

Puteraku sayang...
Hadirnyamu mengisi kekuatan dan ketabahan kepadaku untuk meneruskan perjuangan hidup yang rentaknya tidak dapat kupastikan.Aku redha dengan ketentuan Ilahi...dan azamku cuma satu menjadi seorang bonda dan isteri mithali.Puteraku..segalanya kukorbankan buatmu dan puteri-puteriku..susah senang kita hadapi bersama.Alhamdulillah permata hatiku mengerti derita sengsara yang kualami...Dalam sujudku aku bersyukur dikurniakan permata hati yang cukup memahami serta sanggup berkorban apa saja demi kebahagiaan kita bersama dan akan kita pahatkan di ingatan bahawa setiap pengorbanan yang kita lakukan boleh menghapuskan dosa-dosa lalu seandainya kita terus sabar dan redha.Sebagaimana sabda Rasululullah S.A.W:
"Seorang Muslim yang tertimpa kecelakaan, kemiskinan,kesedihan,sakit ataupun dukacita, hinggakan tertusuk duripun nescaya Allah akan menebus dosanya dengan apa yang menimpanya itu."~Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim.

Puteraku sayang....
Alhamdulillah puteraku...kau kini semakin dewasa..
Pesanku lagi...Setelah keberangkatanmu ke USA nanti...jangan dilupakan asal usulmu dan agamamu.Pergimu ke sana membawa satu tanggung jawab yang besar pada agama, dirimu,adik-adik,keluarga dan negara.Jaga dirimu...jaga solatmu sebagai tiang agamamu..jaga budibahasa dan tata susila...Di mana bumi dipijak, di situlah langit dijunjung...tapi jangan lupa hujan emas di negara orang,hujan batu di negara sendiri.Lebih baik di negara sendiri.Pergimu kuiringkan doa yang berterusan dan pulangmu kunantikan dengan harapan agar dirimu menjadi pembela masa depan adik-adik.Padamu kusandarkan harapan untuk mengembalikan sinar ke dalam keluarga ini.Puteraku..keringkan airmata bonda..pulangkanlah senyuman manis di bibir mongel adik-adik...Moga bahagia itu milik kita.

Puteraku sayang.....
Pesan bonda lagi....
Jika di hatimu telah berputik rasa sayang dan cinta pada bebunga di taman.Pilihlah bunga yang indah di pandangan yang harum wangiannya meresap ke sanubari.Bukan hanya memandangmu pada kebendaan semata...Pilihlah insan yang dapat menerima dirimu bersama keluargamu seiringan.Bersesuaian dengan sabda Rasulullah S.A.W:
"Wanita itu dikahwini kerana empat perkara, kerana hartanya, kecantikannya, nasab keturunannya dan agamanya..nescaya engkau akan bahagia,"

Puteraku sayang...
Pesan bonda lagi...
Segalanya telah kukorbankan untukmu...kubekalkan pelajaran baik dunia mahupun di akhirat. Namun, ilmu itu hanya sekelumit sahaja..masih banyak lagi yang tidak dikutip. Usah kau lupa dan alpa dengan kesenangan dunia...jangan berhenti mencari dan mencari ilmu penunjuk jalan ke akhirat. Jadikan Al-Quran dan hadis sebagai rujukan dan peganganmu...

Puteraku sayang.....
Tintaku kunoktahkan sampai di sini...
Izin Allah akan kuulangkan pesananku agar kau tak lupa dan leka..
salam kasih sayang tak berbelah bahagi padamu kerana Allah.

Wassalam.

Bondamu....
Qasehku Olia.




Old things | New things