Royal Black


26 November, 2012 | Monday, November 26, 2012 | 0 comments


MASA MERUBAH SEGALANYA

Serpihan dari mimpi
terpahat pada hati
kusangka kesempurnaan 
ikatan 
berpanjangan.....
hakikat kehidupan 
telahpun mendedahkan
diriku ini pada 
kenyataan.....


engkau bukan lagi 
menjadi milikku
aku tidak mungkin menjadi milikmu
sesungguhnya masa merubah segalanya
sehingga amat ketara
terasa baru irama lagu cinta


parut yang engkau tinggalkan
sungguh tak kelihatan
bisanya kepedihan kualami sendirian
serpihan dari luka
walau cukup menyiksa
mengajar aku menjadi dewasa....

Assalamualaikum  dunia sepi seorang perempuan. Sesungguhnya , sesekali rasa tak bermaya hadir menyinggah di hati ini. Semua yang dibuat serba tak kena. Pandang ke kiri menyampah, pandang ke kiri rasa gelabah. Owwhhhhhhhhhh.......

Sepetang melayan perasaan, melodi ini menyentuh hati. Terbuai dek kehilangan semalam. Duhai hati, akupun tak mengerti, benarkah aku telah kehilangan. Kehilangan siapa? Yang pasti aku kehilangan semangat . Aku semakin diburu sepi setelah penawar sepiku menemui penawar sepinya. Aku redha, tak selamanya aku memilik penawar itu kerana aku bukan milik dia dan tak mungkin dia akan memiliki aku. Jelassssssss....

Hakikat kehidupan telah menyedarkan aku pada kenyataan...aku bukan lagi remaja yang patah tangkai hati dek putus cinta. Aku harus tabah menghadapinya kerana masa banyak mengajar aku , apa itu kecewa dan terus kecewa terus-terusan. Bahagia, di manakah kamu sembunyi? Aku tidak tahu apa itu bahagia di dalam erti kata sebenar kerana hidup aku penuh dengan gelombang, derita berterusan. Malangnya.......
Ahhh....tidak! aku bukan dilahirkan untuk meratapi sebuah kehilangan. Kehilangan demi kehilangan menjadikan aku semakin kental..setabah karang di samudera mengganas.
Ungkapan keramat yang ini masih terngiang di telingaku, sebuah ungkapan yang asalnya keluar dari jari-jemariku untuk memujuk seseorang yang kecewa ditinggalkan oleh kekasih hati. Akhirnya ungkapan itu berbalik semula pada aku.Hukum karma barangkali. Aduhai.....

Sesungguhnya masa merubah segalanya.  Kehilangan 'seseorang' yang ini akan merubah seorang aku untuk menghargai peluang yang dihadirkan di depan mata. Mengisi sisa-sisa waktu yang tertinggal hanya sekelumit ini dengan meneruskan pencarian memantapkan diri pada makanan rohani, janji syurga abadi. Perjalananku semakin senja, sesungguhnya aku amat merindukan gemerlapan cahaya bulan, kerdipan sinar bintang-bintang berteraburan di langit sana...indahnya sepi dinihari berbicara dengan pencipta diri serta seisi alam~itulah kasih cinta hakiki.

Dinihari seterusnya.....izinkan aku mencari diriku, mencari kekurangan diri,. Takkan ada lagi bisikan-bisikan yang melalaikan...
Izinkan aku pergi jauh dari memori semalam yang indahnya sementara.
Sesungguhnya, MASA MERUBAH SEGALANYA..........


Old things